Δημιουργία αναγνωστικής κοινότητας – Δράσεις φιλαναγνωσίας στις τάξεις Α΄, Δ΄ και ΣΤ΄

Η Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση αποτελεί την καταλληλότερη εκπαιδευτική βαθμίδα για την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας. Η αξία της ανάγνωσης λογοτεχνικών βιβλίων για την εκπαίδευση είναι αδιαμφισβήτητη. Η επαφή των παιδιών με τη λογοτεχνία πρωτίστως καλλιεργεί τη φαντασία, τις γνωστικές, συναισθηματικές, αισθητικές και κοινωνικές τους δεξιότητες, ενώ παράλληλα η γλώσσα της ποίησης και της πεζογραφίας, ως αυθεντικών μορφών λόγου, προσφέρει στους/στις μικρούς/μικρές αναγνώστες/τριες πρότυπα δημιουργικής γλωσσικής έκφρασης. (Προγράμματα Σπουδών Νεοελληνικής Γλώσσας στο Δημοτικό – Ι.Ε.Π.)

Η ενασχόληση των παιδιών με την ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων σε ομάδες είναι μια ελεύθερη και δημιουργική δραστηριότητα, η οποία ψυχαγωγεί τα παιδιά λειτουργώντας ως πολύμορφο μαθησιακό παιχνίδι που μοιράζονται μεταξύ τους.

Πρόκειται για έναν οργανωμένο τρόπο επεξεργασίας βιβλίων, που διευκολύνει τη χρήση της ελληνικής γλώσσας, τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου, τη γραπτή και προφορική έκφραση.

Η προσέγγιση γίνεται μέσω ολοκληρωμένων βιβλίων, στα οποία οι χαρακτήρες, η πλοκή, ο χώρος, ο χρόνος και η λογοτεχνικότητα εξάπτουν τη φαντασία και προκαλούν το ενδιαφέρον των παιδιών, εξοικειώνοντάς τους με τις κοινωνικές και πολιτισμικές αξίες τις οποίες μοιράζονται με τους άλλους συναναγνώστες. Έτσι μιλούν για το έργο και με το έργο, μετέχουν στις γλωσσικές πράξεις, ασκούνται στην προφορική και γραπτή έκφραση. Η ανάγνωση στο σχολείο συνοδεύεται από συζήτηση, εμβάθυνση στα νοήματα του έργου, δραστηριότητες επέκτασης, δραματοποίηση, τεχνικές δημιουργικής γραφής.

Στόχος  της δράσης είναι οι μαθητές/τριες να έρθουν σε επαφή με βιβλία που θα τα επεξεργαστούν με δημιουργικό τρόπο, δηλαδή:

α) Να εκφραστούν γραπτά, προφορικά και καλλιτεχνικά.

β) Να συνεργαστούν μεταξύ τους.

γ) Να απολαύσουν την ανάγνωση.

δ) Να καλλιεργήσουν θετική στάση για τα βιβλία.

ε) Να αποκτήσουν αίσθηση λογοτεχνικής εμπειρίας.

Τα παιδιά ολοκληρώνουν την ανάγνωση με δραστηριότητες διαβαθμισμένης δυσκολίας, που οδηγούν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο στην κατανόηση του κειμένου και συμβάλλουν στην πνευματική, αισθητική, γλωσσική, συναισθηματική ανάπτυξη και στην ηθική καλλιέργεια των παιδιών. 

Οι μαθητές προτείνουν βιβλία δημιουργώντας συνδέσμους ανάμεσα στις κοινωνικές και συναισθηματικές εμπειρίες τους, καλλιεργώντας την κριτική σκέψη, συνδέοντας τη λογοτεχνία με το παιχνίδι, την ψυχαγωγία, τον προβληματισμό-διάλογο, το συναίσθημα, συμβάλλουν στη θετική στάση προς το βιβλίο, στην αρχή της αυτενέργειας, προσφέρουν ευκαιρίες για κοινωνική αλληλεπίδραση.

Οι μαθητές/τριες της ΣΤ΄ τάξης συμμετείχαν σε παρόμοιες δράσεις φιλαναγνωσίας, οι οποίες υλοποιήθηκαν με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών στον χώρο της βιβλιοθήκης του σχολείου μας.

Τα παιδιά της Α΄ τάξης, με την καθοδήγηση της δασκάλας τους, δημιούργησαν όχι μόνο τα δικά τους βιβλία αλλά και το μικρότερο βιβλίο του κόσμου!

Επίσης, οι μαθητές/τριες της Δ΄ τάξης διδάχθηκαν από τη μουσικό του Σχολείου μας και τραγούδησαν μελοποιημένα ποιήματα του Οδυσσέα Ελύτη.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει...