Από το τρίτο ηλιοβασίλεμα στη Γη

Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ΄ τάξης του Σχολείου μας  συμμετείχαν στα Εργαστήρια Δημιουργίας Ψηφιακών Αφηγήσεων slowmation με θέμα: «Επιστημόνισσες στην έρευνα για το διάστημα» στον Πύργο της Παιδαγωγικής Σχολής του Α.Π.Θ., που διοργάνωσε η Επιτροπή Φύλου και Ισότητας της Παιδαγωγικής Σχολής του Α.Π.Θ. σε συνεργασία με το Ελληνικό Γραφείο ESERO Εκπαίδευσης για το διάστημα και την Ερευνητική Ομάδα ATLAS.

Τα παιδιά δημιούργησαν τη δική τους ψηφιακή αφήγηση στο πλαίσιο μιας άλλης αντιμετώπισης της διδασκαλίας των φυσικών επιστημών μέσα από την τέχνη και τις αφηγήσεις. Οι αφηρημένες έννοιες των επιστημών του διαστήματος και η ιστορία των επιστημονισσών και της προσφοράς τους στην εξερεύνηση του διαστήματος, ενταγμένες στο δημιουργικό μαθησιακό περιβάλλον των ψηφιακών αφηγήσεων slowmation, γίνονται αντικείμενα τρισδιάστατων κατασκευών από τα παιδιά και οι κατασκευές αυτές πρωταγωνιστούν σε ψηφιακές αφηγήσεις που αναπτύσσονται από τα ίδια τα παιδιά. Μέσα από αυτή τη διαδικασία το αφηρημένο αποκτά σχήμα, μορφή και νόημα για τους μαθητές και τις μαθήτριες.

Τα στάδια εξέλιξης της παραγωγής της ταινίας είναι τα ακόλουθα:

Α. Εισαγωγή στην ιστορία και το έργο της Κάθριν Τζόνσον για την έρευνα για το διάστημα. Ήταν γυναίκα, μεγαλοφυής, αφροαμερικανίδα, πρωτοπόρος μαθηματικός της NASA, μηχανικός αεροδιαστημικής…

Β. Ανάπτυξη σεναρίου για τη ζωή και την προσφορά της στην επιστήμη των Mαθηματικών, την κατάρριψη των στερεότυπων φύλου και φυλής.

Γ. Κατασκευή σκηνικών από τη ζωή και το έργο της σε διάφορα στάδια της καριέρας της, με έμφαση στο ταλέντο της στα Mαθηματικά και τους υπολογισμούς.

Δ. Φωτογράφιση και ηχογράφηση σεναρίου.

Ε. Επεξεργασία ήχου και εικόνας και σύνθεση ψηφιακής αφήγησης.

Τα παιδιά με το έργο τους θέλησαν να μεταφέρουν το παρακάτω μήνυμα: «Στα Mαθηματικά δεν υπάρχουν αμφιβολίες: οτιδήποτε μπορεί να είναι είτε σωστό είτε λάθος. Γι΄αυτό μου αρέσουν τόσο πολύ», όπως δήλωσε σε μια συνέντευξη της η Κάθριν Τζόνσον.

Της επιστημόνισσας που κατάφερε να κατάφερε σε ηλικία 14 ετών να μπει στο Πανεπιστήμιο και να σπουδάσει Μαθηματικά και στα 18 της χρόνια να πάρει το πτυχίο της όχι μόνο στα Μαθηματικά αλλά και στα Γαλλικά. Να εργαστεί για  35 χρόνια στη NASA και στον προκάτοχο αυτής και  να αποκτήσει υψηλή φήμη ως αυθεντία στους πολύπλοκους υπολογισμούς.

Οι υπηρεσίες διαστήματος της πίστωσαν ότι ήταν «η πρώτη Αφροαμερικανίδα γυναίκα που εργάστηκε στη NASA ως επιστήμονας».

Η δουλειά της Τζόνσον περιελάμβανε υπολογισμούς για την τροχιά, εκτοξεύσεις και επείγουσες επιστροφές για το Πρόγραμμα Μέρκιουρι, που σε αυτό συμμετείχαν οι Άλαν Σέπαρντ, ο πρώτος Αμερικανός στο διάστημα, και Τζον Γκλεν, ο πρώτος Αμερικανός σε τροχιά, γύρω από τη γη, με πύραυλο που εκτοξεύτηκε μέσα σε ένα σύννεφο από σπίθες και φλόγες, διαπέρασε την ατμόσφαιρα και ταξίδεψε στο διάστημα. «Μηδενική βαρύτητα εδώ πάνω. Είμαι καλά!» ανακοινώνει ο Τζον Γκλεν από τον ασύρματο καθώς αιωρείται μέσα στην κάψουλα λες και το σώμα του είναι πούπουλο, πραγματοποιώντας το ταξίδι του γύρω από τη Γη. «Η θέα από εδώ είναι εκπληκτική!» αναφωνεί, καθώς θαυμάζει τρεις ανατολές και τρία ηλιοβασιλέματα, προτού ολοκληρώσει την τελευταία περιστροφή και επιστρέψει στη Γη. Κι όλα αυτά χάριν στους υπολογισμούς της επιστημόνισσας Κάθριν Τζόνσον.

Οι υπολογισμοί της ήταν επίσης πολύ αποφασιστικοί και για το πρόγραμμα Space Shuttle (διαστημικό λεωφορείο), ενώ εργάστηκε και για το σχέδιο για πτήση στον Άρη.

Το 1969 ο πρώτος άνθρωπος κατακτά τη Σελήνη. «Καθώς παρακολουθώ τον παράξενο βηματισμό του Νιλ Άρμστρονγκ στο γκρίζο έδαφος της Σελήνης, σκέφτομαι το δικό μου ταξίδι…», είπε η Κάθριν Τζόνσον.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει...